نمایشگاه گروهی سوکا

نمایشگاه ملی رودوزیهای سنتی در اصفهان
با عنوان سوکا (در زبان اوستایی به معنای سوزن)
برای اولین بار در شهر اصفهان
توسط کانون فرهنگی هنری دایا با مجوز از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت مژده مصحفی توانا، رامینا غفاری مدیر و موسس اولین گالری دوختهای سنتی در اصفهان
با حمایت معنوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان جناب آقای عبدالهی و معاونت محترم برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان جناب آقای سعید ابراهیمی
و همچنین همکاری مدیریت نگارستان امام خمینی (ره)جناب آقای بنکدار و دکتر مساح برگزار گردید.
و سپاس از همکاری خانم فروغ مجلسی نیا در اصفهان

283 نفر از سراسر ایران اثار خود را برای حضور در این نمایشگاه  ارسال کردند  که از بین این تعداد، آثار 80 نفر برای حضور در نمایشگاه پذیرفته شد.
هدف از برگزاری این نمایشگاه کاربردی تر کردن رودوزیهای سنتی، نمایش رودوزیهای قدیمی و آشنایی بیشتر افراد جامعه با این هنر بود.
در این بین سیاه دوزی آمل و گونی دوزی از استان مازندران بر روی چهره و لباس عروسک نمود بیشتری داشت به طوریکه سرکار خانم دکتر جلالی معاونت محترم صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث این نمونه ها را  برای حضور در برنامه زنده رود همراه خود بردند و معرفی کردند.
این حرکت نمود بیشتری جهت اشنایی نسل جوان و کودک ما با عروسکهای دستدوز مادرانه و مطابق فرهنگ ایرانی داشت.
120 اثر از 80 هنرمند در این نمایشگاه با داوری
خانمها سیمانوری، سمانه شتردار، مریم قاسم پور به نمایش در امد.
آثار به نمایش در امده
از پته دوزی، سیاه دوزی، گرافه دوزی، رشتی دوزی،گونی دوزی، بلوچ دوزی، زردوزی،ملیله دوزی، سکمه دوزی، اشرفی دوزی، یراق دوزی،زرتشتی دوزی، منجوق دوزی، تقده دوزی، ممقان دوزی، ده یک دوزی و سایر دوختها در قالب تابلو و رومیزی، کوسن، زیورالات مدرن و پوشش عروسکهای سنتی و بومی ایران بودند.
حدود 14 اثر از سالهای 1320 و 1280 هم در نمایشگاه توسط هنرمندان شرکت کننده به نمایش در امد.
که این آثار تاریخی و یادگار از نسل گذشته توسط خانم آوا عطایی، نسیم قربانی، آناهیتا منادی،راضیه حسینی، مژده مصحفی توانا، عذرا آذری و زهره پوربخشیان و راضیه حسینی  در نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند.
گزارش تصویری از چیدمان تا پایان روز نمایشگاه ملی سوکا

#روز_جهانی_صنایع_دستی
سوزن شاید تنها اختراع بشر باشد که از قرنها پیش تا کنون نقش آفرینی می کند و انسان تنها مخلوقیست که به دلایل مختلف از جمله پیشگیری از آسیب های طبیعت  یا عضویت در طایفه و قبیله و گاه برای نشان دادن ثروت و مکنت لباس بر تن خود میپوشاند و به این ترتیب بافت پارچه های مختلف مدیون سوزن زدنِ دستهایی است که پارچه ها را تبدیل به قطعات هنری میکنند که پوشیده میشوند و یا به مصارف دیگری در بطن زندگی میرسند. و در این سوزن دوزی ها آیین و رسوم و محیط اطراف و رنگ و نقش ها تبلور میابد .
در تمام دنیا دوخت های منحصر به فردی وجود دارد که سوزن دوزان با هر بار رفت و آمد ِ سوزنشان بر تار و پود پارچه  نقش اندازی میکنند و صد حیف که این هنرهای با ارزش با صنعتی شدن جوامع در حال سپردن به ورطه ی فراموشی هستند، وکودکان که  میتوانند میراث دار ما باشند ،نسل جا مانده ای از هنرهای سنتی هستند  که نه در لباسشان و نه در محیط اطرافشان  چیزی عرضه نمیشود ، هنر هایی که میروند تا موزه ای شوند .
در این راستا اعضای کانون فرهنگی هنری دایا با علاقه ی فراوان به احیای هنرهای سنتی  ،رودوزی های مختلف را وارد لباس عروسک ها کردند که این میراث ناملموس برای کودکان قابل لمس باشد .دامن های سیاهدوزی شده و بته جقه های رنگارنگ بر تن عروسک های دست دوز ذوق کودکان را برانگیزد و شوق نگاهشان به سر انگشتانشان تمنای سوزن زدن آورد.

کانون  فرهنگی هنری دایا  در خرداد ۱۴۰۲ اقدام به برگزاری نمایشگاه رودوزی ها سنتی با هدف شناساندن  واحیای آنها و تقدیر از هنرمندان عزیز  در شهر هنرپرور اصفهان نمود که با شرکت …. اثر از … هنرمند در رشته های مختلف رودوزی و رودوزی های الحاقی از جمله سرمه دوزی، پته دوزی ،آجیده دوزی سکمه دوزی،رشتی دوزی،بلوچی دوزی….  صورت پذیرفت و مورد استقبال مردم هنر دوست و هنر شناس قرار گرفت